Jak działa OV-chipkaart?

/, Życie codzienne/Jak działa OV-chipkaart?

Jak działa OV-chipkaart?

OV-chipkaart przed pierwszym użyciem należy doładować. Można to zrobić przy pomocy automatu lub w specjalnych punktach. W przypadku komunikacji pociągiem minimalna kwota salda na karcie to 20€, natomiast zwykła komunikacja miejska nie ma kwot minimalnych, a nawet czasem można mieć na niej nieznaczny debet po pobraniu opłaty początkowej, jednak nie radzimy na to liczyć :). Jeżeli karta wskazuje wystarczające saldo, można z niej korzystać.

Czytniki można poznać po różowym logo, które się na nich znajduje.

Komunikacja miejska / autobus lub tramwaj

Po wejściu do pojazdu przednim wejściem należy zbliżyć kartę do czytnika – „Inchecken” czyli zalogować się – jednocześnie witając się z kierowcą. Po prawidłowym zeskanowaniu karty czytnik daje sygnał, że zalogowanie odbyło się poprawnie. Z Twojego konta zostanie pobrana opłata o wartości całej trasy danego pojazdu.

Zanim wyjdziesz z pojazdu, na końcu swojej trasy, musisz ponownie zeskanować kartę – „Uitchecken” – czyli wylogować się. Robisz to dokładnie w ten sam sposób co wcześniej, ale wychodzisz środkowymi lub tylnymi drzwiami – tam też znajdują się automaty do czytania kart. Pobrana zaliczka wraca wtedy na twoje konto. Jeśli przesiadasz się do innego pojazdu w ciągu godziny – to w kolejnych pojazdach nie zostanie ci naliczona opłata początkowa – dzięki temu zapłacisz za przejazd np. 20 lub 80 centów. Korzystając z karty płacisz za przejechany kilometr. W całym kraju istnieją także zniżki np. wiekowe.

Komunikacja kolejowa / transport kolejowy

Wchodząc na stację musimy przejść przez bramki, w których są czytniki OV-chipkaart z różowym logo. Po prawidłowym zalogowaniu się, bramki otwierają się. W dużych miastach część bramek jest otwarta, jednak należy pamiętać, żeby mimo tego kartę zalogować. Na mniejszych stacjach często te bramki są zamknięte i nie ma możliwości wyjścia bez wylogowania karty (“uitchecken”). Ponadto należy liczyć się z tym, że bramka otworzy się tylko raz. Wówczas trzeba od razu wyjść, w przeciwnym razie zostaniemy na dworcu 🙂

Poniżej lista przewoźników. Pamiętajcie, żeby użyć odpowiedniego czytnika kart OV, zarówno przy wchodzeniu, jak i wychodzeniu ze stacji.

  • Aquabus
  • Arriva
  • Breng
  • Connexxion
  • EBS
  • GVB
  • Hermes
  • HTM
  • NS
  • RET
  • Qbuzz Friesland
  • Qbuzz Groningen/Drenthe
  • Syntus
  • Twents
  • U-OV
  • Westerschelde Ferry BV

Przykład:

Jedziesz z Maastricht do Susteren. Koniecznie zwróć uwagę na oznakowania na czytniku kart, a także na to, jakim pociągiem będziesz jechał. W Maastricht znajduje się czytnik Arriva oraz NS. NS – tak jak nasze pociągi Intercity – zatrzymuje się na dużych stacjach, zaś Arriva – tak jak nasze przewozy regionalne – dojeżdża do mniejszych miejscowości.

Załóżmy, że użyłeś NS, a wysiadasz na mniejszej stacji. Chcesz się wylogować, a czytnik wskazuje, że pobrał o wiele większą kwotę. Dzieje się tak, ponieważ jest to czytnik przewoźnika Arriva, a Ty jesteś zalogowany w NS.

Niestety, opłata początkowa w wysokości €20 zostaje zatrzymana, chociaż przejazd powinien kosztować €6. Ale jeszcze nie wszystko stracone.

Zapomniałem wylogować kartę przy wyjściu z pojazdu

Jeśli zapomniałeś lub nie byłeś w stanie wylogować karty po wyjściu z pojazdu, możesz zwrócić się o zwrot nadpłaconej kwoty przez stronę https://www.uitcheckgemist.nl/. Istnieje możliwość otrzymania zwrotu do trzech razy w ciągu pierwszego, oraz do trzech razy w ciągu drugiego półrocza.

O tym, jak to zrobić krok po kroku, napiszemy wkrótce.

Jak działa historia podróży w Mijn OV-chip?

Historia podróży oraz transakcji, które przeprowadzasz przy pomocy osobistej lub anonimowej karty OV. Wszyscy przewoźnicy z Holandii współpracują przy udostępnianiu tego zestawienia. Możesz użyć go, aby przedstawić koszty podróży pracodawcy lub do zeznania podatkowego.

Dołącz kartę do konta Mijn OV-chip, aby widzieć historię podróży.

Kiedy transakcje są widoczne?

Dla każdej karty dołączonej do konta Mijn OV-chip, widzisz transakcje do 18 miesięcy wstecz.

Podróżujesz pociągiem lub metrem? Wówczas widzisz transakcje w ciągu około 30 minut.

Podróżujesz autobusem lub tramwajem? Wówczas może to potrwać trochę dłużej, zanim zobaczysz transakcje. Autobusy muszą najpierw dojechać do swojego stanowiska, aby przesłać do nas transakcje. Może to trwać kilka dni.

 

About the Author:

Jesteśmy grupą osób, które od lat pasjonują się światem wiatraków, tulipanów i rowerów. Chcemy służyć pomocą Polakom potrzebującym rady i wsparcia za granicą. Pośredniczymy w kontakcie z zagranicznymi urzędami i instytucjami, wspieramy przy zawieraniu umów i transakcji, oferujemy tłumaczenia oraz kursy językowe. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej zapraszamy do zapoznania się z ofertą naszej strony oraz do kontaktu.

Leave A Comment